
Het televisieprogramma Het Perfecte Plaatje biedt inspiratie voor creatieve fotografie opdrachten. Als docent in het basis- of voortgezet onderwijs kun je de enthousiasme voor fotografie aanwakkeren door enkele uitdagende opdrachten uit het programma te introduceren in de klas. Hier zijn enkele fotografie opdrachten uit seizoen 5 en 6 die je gemakkelijk in je lessen kunt toepassen.
Wat is Het Perfecte Plaatje?
Ben je nog niet bekend met Het Perfecte Plaatje? Dit televisieprogramma daagt bekende Nederlanders uit om de beste foto te maken. Elke aflevering bestaat uit twee uiteenlopende fotografie opdrachten, waarbij de deelnemers worden geïnspireerd door gerenommeerde fotografen. Na elke opdracht worden de foto’s beoordeeld, en degene met de laagste score verlaat het programma.
Tip voor in de klas!
In sommige opdrachten moeten de fotografen een specifiek model of attribuut vastleggen. Dat model of attribuut wordt voorafgaand aan de shoot gekozen. De modellen of attributen staan voor de fotografen gepresenteerd. Degene die in shoot 1 het hoogst gescoord heeft mag als eerste kiezen, daarna volgt de rest van hoog naar laag.
Dit keuzesysteem kun je toepassen in de les. Verzamel voorwerpen die passen bij de opdracht en laat de leerlingen kiezen. Dit kun je doen op alfabetische volgorde of door een digitaal rad in te zetten.
1. Architectuurfoto met sporter
- De opdracht: Fotografeer een gebouw en een sporter. De opdracht gaat om de architectuur; de sporter speelt een bijrol. Het versterkt jouw compositie of het vervreemd juist. De sporter komt met een sportattribuut. Het attribuut moet op de foto zichtbaar zijn. Denk aan een SUP board, basketbal, tennisbal en racket, spitzen, etc.
- Fotograaf: Luc Büthker
- Hoe in te zetten tijdens de les: Laat de leerlingen hun sportkleding en sportspullen mee naar school nemen. De leerlingen die niet op een sport zitten kunnen een attribuut lenen uit de gymzaal. Maak duo’s. Laat de leerlingen in hun sportoutfit en met hun attribuut op pad gaan in de stad of dorp om hun foto te maken.
2. Natuurfoto met een explosie van kleur
- De opdracht: In deze opdracht maak je een kleurrijke foto van de Nederlandse natuur. Je kunt kiezen voor een kleurrijk landschap, insect of bloem. Je mag voor deze opdracht een macrofoto maken.
- Fotograaf: Bas Meelker
- Hoe in te zetten tijdens de les: Voor deze opdracht is het waardevol om met je leerlingen naar een in de buurt liggend park of bosgebied te gaan.
3. Fotografeer jouw held
- De opdracht: Fotografeer jouw held in een serie van drie foto’s. In de drie beelden vertel je het verhaal van deze persoon. Eén foto is een zelfportret met jouw held. De toeschouwer hoeft de persoon niet te kennen, maar het moet wel duidelijk worden waarom die persoon een held voor jou is.
- Fotograaf: Cynthia Boll
- Hoe in te zetten tijdens de les: Deze opdracht kun je het beste inzetten als een huiswerkopdracht. De leerlingen hebben voor deze shoot wat meer voorbereidingstijd nodig. Laat ze nadenken over wie voor hun een held is en hoe ze dat in beeld kunnen brengen. Leg ze vragen voor zoals: welke locatie is verbonden aan jouw held? Welke werkzaamheden voert jouw held uit? Welke kleding draagt jouw held? Dat zijn elementen die ze terug kunnen laten komen in de foto.
4. Remake van een albumhoes
- De opdracht: Kies een albumhoes uit en maak daar een remake van. Neem de albumhoes niet exact over, maar geef er een eigen draai aan. Wat kun je toevoegen aan de foto zonder dat het origineel verloren gaat?
- Hoe in te zetten tijdens de les: Je kunt voor de leerlingen al een selectie van albumhoezen maken waaruit ze mogen kiezen, maar je kunt ze ook vrij laten en zelf een albumhoes laten uitzoeken.
5. Dessert met actie
- De opdracht: Maak een foto van een dessert waarbij actie te zien is. Denk aan gooien, stuiven, splashen, gieten, strooien, etc. Het dessert ziet ondanks de toegevoegde actie er nog steeds smakelijk uit.
- Fotograaf: Kamile Kave
- Hoe in te zetten tijdens de les: Hebben jullie kooklessen op school? Die lessen zouden dan perfect aan deze fotografie opdracht gekoppeld kunnen worden. Maak er een vakoverschrijdend project van!
6. Minimalistische natuurfoto
- De opdracht: Maak een minimalistische natuurfoto. Op de foto is eenvoud en leegte te zien. Het onderwerp op de foto is klein. De negatieve ruimte (de lege ruimte om het onderwerp heen) is groot. In deze opdracht gaat het om de kunst van het weglaten. Er staan zo min mogelijk onderwerpen op de foto.
- Fotograaf: Bas Meelker
- Hoe in te zetten in de les: Ook voor deze opdracht is het waardevol om met je leerlingen naar een in de buurt liggend park of bosgebied te gaan.
7. Comedy filmposter
- De opdracht: Maak een filmposter voor een comedy film. Bekijk eerst de film en maak er daarna een filmposter bij. Denk na over welke elementen vaak worden ingezet bij een comedy filmposter en zet ze in voor jouw eigen poster. De titel van de film en de namen van de acteurs staan op jouw filmposter vermeld.
- Hoe in te zetten in de les: Kies een film uit die je met de hele klas bekijkt of laat de leerlingen een eigen film uitkiezen. Daarbij maken ze nieuwe filmposter.
8. Magazine
- De opdracht: Maak een cover voor een magazine. Je kunt kiezen uit de volgende titels: Rockstar, Jouw tent is top, Zen-magazine, Plastic Fantastic of Handyman. De foto die je maakt moet matchen met het thema van het blad. Daarbij bedenk je een tagline. De tagline en de titel van je gekozen thema moeten op cover staan.
- Fotograaf: William Rutten
- Hoe in te zetten tijdens de les: Voor deze opdracht kun je Photoshop inzetten. Zo leren de leerlingen hoe ze tekst kunnen toevoegen aan een foto.
9. Dieren in de stad
- De opdracht: Maak een tweeluik van dieren in de stad. Op de foto’s laat je zien hoe het dier zijn plek in de stad heeft ingenomen en hoe de mens hiermee omgaat. Hoe leven zij naast elkaar? Op een van de foto’ is dan ook een mens en een dier te zien.
- Fotograaf: Frans Lemmens
- Hoe in te zetten tijdens de les: Voor deze opdracht gaan de leerlingen op pad in hun stad of dorp. Leg uit dat bij een tweeluik het de bedoeling is dat de foto’s los van elkaar sterke beelden moeten zijn, en dat wanneer de twee foto’s naast elkaar staan ze elkaar moeten aanvullen.
De inspiratie van Het Perfecte Plaatje geeft een extra dimensie aan deze opdrachten en zorgt voor meer beleving tijdens de les. Probeer deze opdrachten uit en ontdek het fotografietalent in je klas!